Tällä viikolla on vietetty SeAMKin Innovaatioviikkoa, jonka aikana lähes 70 ensimmäisen vuoden ammattikorkeakouluopiskelijaa on ideoinut ja konseptoinut uusia asiakaslähtöisiä avauksia ruokamatkailun kehittämiseksi. Toimeksianto toteutettiin osana Into Seinäjoen ja Seinäjoen Ammattikorkeakoulun koordinoimaa Ruokamatkailun kehittämishanketta.
Viikon aikana opiskelijat ovat perehtyneet ruokamatkailuun ja tehneet taustatutkimuksia selvittääkseen asiakkaiden ruokamatkailuun liittyviä odotuksia. Asiakasymmärryksen pohjalta opiskelijat lähtivät ideoimaan uusia konsepteja, joita myös pikatestattiin kehitystyön jälkeen asiakkailla. Prosessin lopputuloksena oli yhteensä 13 jatkokehitykseen valittua ideaa, sekä lukuisia muita tällä kerralla taka-alalle jääneitä ideoita. Ideoita syntyi laajalla skaalalla verkkosivustoista ja mobiiliappseista erilaisiin ruokatapahtumiin ja maaseutumatkailutuotteisiin. Parhaaksi ideaksi valittiin Food&Wine-tapahtumakonsepti (voittajatiimi kuvassa). Parhaat ideat tullaan julkaisemaan vapaaseen käyttöön myöhemmin keväällä.
Ideoiden haku Innovaatioviikolta oli Ruokamatkailun kehittämishankkeen ensimmäisiä toimenpiteitä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä Etelä-Pohjanmaan ruokamatkailutarjoomaa ja lisätä yritysten osaamista ruokamatkailun tuotteistamisessa. Innovaatioviikolla kehitettyjä ideoita sekä muita raakakonsepteja lähdetään kehittämään kevään aikana palvelumuotoilun keinoilla. Työpajojen sisällöt ja ilmoittautumisohjeet julkaistaan pian.