Tiesitkö, että hyvin suunniteltu pakkaus on usein tehokkain tapa markkinoida tuotetta. Oletko pohtinut, paljonko tulkintoja tuotteesta tehdään pelkän ulkonäön perusteella? Entäpä mikä rooli pakkauksella on vaikkapa maksuhalukkuuden kannalta?
Kuluttaja vaikuttaa omalla toiminnallaan siihen, mitkä tuotteet liikkuvat markkinoilla. Hän tekee usein ostopäätöksen vasta kaupassa, joten ei ole samantekevää, miten tuotteet havainnoidaan ja ymmärretään. Silmänräpäyksessä syntyy vaikutelma tuotteen laadusta, alkuperästä ja tarkoituksenmukaisuudesta, ja syntynyt mielikuva määrittää haluammeko tutustua tuotteeseen tarkemmin. Pakkaus voi viestiä myös arvoista, esimerkiksi vastuullisuudesta. Pakkaus on media, joka on läsnä juuri sillä hetkellä, kun ostopäätös syntyy – toisin kuin muut mediat. Pakkausmuotoiluun ja informaation visualisointiin kannattaisi siis ladata paukkuja.
Pakkausta ei ehkä kannatakaan ajatella tuotannon pakollisena kuluna, vaan strategisena investointina, jolla vaikutetaan sekä brändiin että kysyntään. Elintarvikkeissa pakkaus voi olla myös tuotteen käyttöliittymä, joka mahdollistaa helpon käsittelyn ja annostelun. Pakkaus vaikuttaa tuotekokemukseen ja asiakastyytyväisyyteen. Käyttäjälähtöinen ja elämyksellinen pakkausmuotoilu on tullut yhä tärkeämmäksi lisäarvon rakentajaksi ja kilpailutekijäksi yrityksille.
Markus Joutsela toimii Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun (ent. TaiK) Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutusohjelman lehtorina, vastuualueenaan pakkaussuunnittelu. Hän on toiminut pakkaussuunnittelijana, sekä pakkaussuunnittelun asiantuntijana mainos- ja muotoilutoimistoissa sekä toiminut pakkaustutkijana Valuepack (2014–2016) ja Lohaspack (2011–2014) Tekes-hankkeissa.
Joutsela on tuttu puhuja kansainvälisissä pakkauskonferensseissa ja puolustaa keväällä 2017 väitöskirjaansa Packaging Experience. Hän on julkaissut tieteellisiä artikkeleja Packaging Technology and Science sekä Qualitative Market Research journaaleissa sekä kirjoittanut pakkaussuunnitteluun liittyviä juttuja mm. Pakkaus-, Kehittyvä elintarvike- ja Grafia -lehdissä.
Aalto-yliopistossa Joutsela on kehittänyt tieteiden välistä pakkaussuunnittelun opetusta ja vastaa myös monialaisesta pakkaussuunnittelun sivuineesta Pack-Age, jonka puitteissa monitieteiset ja kansainväliset opiskelijatiimit ovat tuottaneet oppimisprojekteja noin 20 eri yritykselle ja yhteistyökumppanille. Opetuksessa yhdistyy niin muotoilun, liiketoiminnan, kestävän kehityksen kuin insinööritieteidenkin osaaminen ongelmalähtöiseen oppimiseen.
Tästä linkistä pääset Pakkaus myyväksi -teemapäivän 27.9.2016 esittelyyn
Lisää tietoa ja Markus Joutselan artikkeleita:
http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/luonnollinen-pakkaus-on-kursailematon
http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/lohaspack-pakkauselamyksia-lohas-kuluttajille
http://www.aaltopro.fi/blog/pakkaus-investointina-haastaa-seka-suunnittelijat-etta-valmistajat
http://www.goodnewsfinland.com/opinion/packaging-as-the-gatekeeper/